Navigatie

Tips bij zit- en rugklachten, deel 2

Vorige Artikel 10 van 107 Volgende

In ons vorige blog gaven we u informatie over ons bedrijf en advies om af te wisselen tussen goed, actief, dynamisch zitten en staand werk. Hieronder volgen nog een aantal tips waar u zelf mee aan de slag kunt.  

Let op de juiste zitdiepte

De juiste zitdiepte is van belang om een aantal redenen. Ten eerste moet de zitdiepte niet te lang zijn. Er mag geen afknelling van de knieholte zijn. In de knieholte lopen gevoelige zenuwbanen en bloedvaten. Als de zitdiepte te lang is ga je te veel naar voren zitten en maakt de onderrug onvoldoende contact met het rugpand en kantelt het bekken te veel naar achteren waardoor de onderrug te veel buigt. Een korte zitting is goed voor een actieve zit waarbij de rug goed contact maakt en er, bij een juiste zithoogte, goed druk genomen kan worden op de voeten. Hierdoor ontstaat een stabiel basis (een driehoek tussen de voeten en de zitbeen-knobbels). De zitting hoeft dus niet altijd de benen te ondersteunen, maar is sterk individueel bepaald. Een zitting tot net achter de knieholte (2 cm) is wenselijk.

Let op de juiste armlegger

Armleggers zijn erg belangrijk voor een goede zithouding. Zorg dat deze armleggers voldoende breed, zacht en lang zijn. De meeste standaard ergonomische stoelen hebben een kleine, smalle kunststof armpad die voor de meeste mensen op de verkeerde plek zitten. Armleggers nemen, mits goed ingesteld, een deel van het rompgewicht over en zorgen voor een betere zijwaartse stabiliteit van de rug waardoor de rugspieren minder actief hoeven te zijn. Tevens voorkomen armleggers het in elkaar zakken van de romp en het gaan steunen op de tafel.

Een goede armlegger is 14 cm breed en minimaal 20 cm lang. De armlegger is verstelbaar in voor- en achterwaartse richting, kan roteren en zijwaarts verplaatst worden. Tevens is een hoogteverstelling van minimaal 10 cm met een versteltraject per cm van belang.

De ellenbogen worden goed gesteund met licht afhangende schouders, net naast het lichaam. Zorg dat de armpads dicht bij het lichaam geplaatst kunnen worden. Bij het typen merk je dat de onderarmen licht naar binnen gedraaid staan. Afhankelijk van de buikomvang moet je nu de armen iets meer naar buiten en naar voren houden voor een ontspannen houding. Pas de armlegger hier op aan. Meestal iets naar buiten en 1-2 cm hoger dan de uitgangspositie.

Heb je een iets groter buikomvang en moet je daardoor verder reiken, dan kan het zijn dat je XL-armleggers nodig hebt en dat deze een extra 3 cm verhoogd moeten worden. Als je armen naar voren reiken om bij het toetsenbord te kunnen, gaan je ellenbogen ook omhoog.

Vermijd het steunen op de tafel (toetsenbord ver naar voren op de tafel geschoven) Als je dit doet is het vrijwel zeker dat je stoel niet goed ingesteld staat.

Stel de juiste zit- en tafelhoogte in

Als wij werkplekvoorlichting komen geven op een afdeling en de werkplekken opnieuw instellen, dan is het bijna altijd zo dat aan het einde van de dag de bureaus op de afdeling allemaal gemiddeld 8 cm lager staan dan aan het begin van de dag.

Het uitgangspunt moet zijn dat de stoel ingesteld wordt met de voeten plat aan de grond. Knieën 90° graden gebogen waarbij er weinig tot geen druk achter de knieholtes mag zijn. De romp moet ontspannen tegen het rugpand aan steunen met de zitting iets achterover gekanteld en een kleine opening van de heuphoek. Het zwaarte punt van de romp moet iets achter het centrum van het zitvlak liggen. In deze stand worden de armsteunen correct ingesteld. De punten van de ellenbogen moeten lichtjes steunen op de het midden van de armleuning met de schouders iets afhangend.

In deze positie wordt de juiste hoogte van het tafelblad bepaald.
De bovenkant armlegger moet gelijk zijn aan de bovenkant van het tafelblad.

Het heeft de voorkeur om de tafel aan te passen aan de zitpositie. Een verstelbare tafelhoogte d.m.v. een slinger is wenselijk om de juiste hoogte die in de loop van de dag en afhankelijk van de taken, iets kan schelen, eenvoudig in te stellen. Werken er meerdere collega’s aan een werkplek dan is dit zelfs een noodzaak.

De beste oplossing is een elektrisch verstelbare zit-/statafel. Hoe goed de bureaustoel ook is, zitten blijft belastend voor het lichaam.

 

 

 

Informatie
Informatie of geheel vrijblijvend advies kan aangevraagd worden via Peter Hennekes op 0182-554704 of via info@hennekes.nl. Wij verwijzen u ook graag naar onze website www.hennekes.nl. Hier kunt u ook terecht voor een gratis zitadvies, passing en online werkplekonderzoek.

 

© 2011 - 2019 Tel:0182-554704 | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel