Navigatie

Verzuim beperken? Financiering van een maatwerk bureaustoel

Artikel 1 van 110 Volgende

In dit artikel een overzicht van financieringsmogelijkheden voor een maatwerk bureau- of werkstoel. Het resultaat en rendement van maatwerk zitvoorzieningen maakt een investering zeer aantrekkelijk. Er zijn diverse mogelijkheden:

Werkgever

In veel gevallen is het voor een werkgever een verstandige keus om de aanschaf van een maatwerkbureaustoel voor een medewerker met een medische indicatie zelf te financieren. De kosten van verzuim en verzuimbegeleiding lopen fors op. Gemiddeld wordt gerekend met een verzuimschade van € 300,- per dag. Veel structurele zit-/rugklachten leiden vaak tot langdurig verzuim. De kosten voor een maatwerkstoel zijn gemiddeld vergelijkbaar met 10 verzuimdagen. Onze cliënten zijn zeer tevreden over het proactief handelen van de werkgever. Het voorkomt veel problemen en kosten.

Voor- en nadelen

  • Geen aanvraag met dossierwerk en extra kosten.
  • Doorlooptijd 4 weken
  • Kosten zijn aftrekbaar
  • Kosten voor rekening werkgever (eventueel later nog te verhalen op UWV of verzekeraar.)

 
UWV

Voor werknemers is het mogelijk een aanvraag te doen voor een persoonlijke meeneembare voorziening. Bij de aanvraag moeten medische stukken worden aangeleverd ter onderbouwing van de diagnose en medische noodzaak.

Na de aanvraag wordt beoordeeld op medische factoren of cliënt in aanmerking komt voor een vergoeding. Bij toewijzing zal altijd een leverancier van het UWV contact opnemen en beoordelen of het hier inderdaad een special betreft. Indien dit het geval is kan een in overleg met het UWV een special worden en aangevraagd en kan een Hennekes maatwerk Orthopedic stoel via de leverancier van het UWV geleverd worden.

Voor- en nadelen:

  • Bij goedkeuring volledige vergoeding
  • Administratieve procedure en een vaan onnodig lange doorlooptijd.

 
Ziekteverzuim- AOV- en Letselschadeverzekeringen

Indien de werkgever eigen risicodrager is zal hij de stoel zelf moeten aanschaffen tenzij hij zich heeft verzekerd voor verzuimschade. In dat geval zal een medische beoordeling plaatsvinden door de verzekeraar. In veel gevallen kan een gehele of gedeeltelijke vergoeding plaatsvinden.

Zelfstandigen hebben vaak een AOV verzekering. Hiervoor geldt een vergelijkbare procedure.
In geval van letsel is er vaak een aansprakelijke partij. Meestal is men verzekerd via een WA of inzittende verzekering. In alle gevallen is de aansprakelijke partij aangewezen om de stoel te vergoeden. De voorziening en bijdrage wordt echter vaak door de tegenpartij getracht te minimaliseren. Het zijn vaak lange trajecten. Echter de cliënt heeft er nooit gevraagd om slachtoffer te worden. Op lange termijn zien we eigenlijk altijd wel een toewijzing tot stand komen. De beoordeling van deze trajecten duurt vaak onterecht lang.

Voor- en nadelen:

  • Bij goedkeuring volledige vergoeding
  • Veel administratieve rompslomp, discussies en lange doorlooptijd.
  • Doorlooptijden onduidelijk 3-12 maanden.
     

Ziektekostenverzekering

De ziektekosten verzekering vergoed een AFA-stoel (Aan Functiebeperking Aangepaste stoel) van uit de ziektekostenwet. Er zijn echter een aantal eisen.

U komt in aanmerking voor vergoeding als u problemen hebt bij het zitten en u geen gebruik kunt maken van een stoel die voldoet aan de normale ergonomische eisen. U komt niet in aanmerking voor vergoeding als er alleen sprake is van vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, problemen bij staan, problemen bij lopen of rugpijn in de lage rug.

Het betreft hier stoelen voor mensen met neurologische aandoeningen (ALS, MS, Spasticiteit enz..),scoliose en bijzondere rug afwijkingen.

Een dergelijke aanvraag zal altijd moeten gaan via een rapport van een ergotherapeut. Zij zullen goed moeten motiveren waarom het een AFA nodig is en waarom het niet met een standaard stoel kan. Het gaat hier tevens altijd om een Orthopedic-traject. Soms moet de levering via een gecontracteerd leverancier. In dat geval geldt de regeling zoals bij een UWV-traject.


België: VDAB en VAPH

Sinds kort worden Hennekes Maatwerk bureau- en werkstoelen vergoed via de VDAB (Vlaams Dienst Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) en de VAPH (Vlaams Agentschap Personen met een Handicap)

Onze Orthopedic stoelen voldoen aan de eisen die zij stellen. De aanvraag moet door de cliënt zelf gedaan worden. Het is raadzaam eerst de passing uit te voeren en de offerte op te stellen. De cliënt doet dan de aanvraag met een volledig dossier en de juiste specificatie van de stoel. Er zijn een aanvullende aantal zaken nodig:

  • Een registratieformulier met daarin een zelfgeschreven motivatie van de aanvraag.
  • Een formulier waarin een arts-specialist de medische noodzaak van een dergelijke stoel aangeeft.
  • Medische verslagen van onderzoek en consulten. Zijn door cliënt vaak zelf te downloaden vanuit het EDP.

 

Hennekes Afbetalingsregeling

Wij hebben gemerkt dat veel particulieren en zelfstandigen er geholpen zijn bij een betaling van de factuur in delen. Wij bieden onze cliënten de mogelijkheid om na een aanbetaling van € 500,- het resterende deel te betalen in max. 12 termijnen.

Uiteraard bepaalt iedere dealer dit zelf. Wij hebben echter gemerkt dat dit vaak net het verschil maakt in de overweging om de stoel wel of niet aan te schaffen.

 

 

In alle gevallen kun je geheel vrijblijvend een passing of een proefplaatsing aanvragen voor jezelf of een cliënt. Neem gerust contact op.

Informatie
Informatie of geheel vrijblijvend advies kan aangevraagd worden via Peter Hennekes op 0182-554704 of via info@hennekes.nl. Wij verwijzen u ook graag naar onze website www.hennekes.nl

 

© 2011 - 2019 Tel:0182-554704 Prijzen excl. 21% BTW | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel